Strategisk marknadsplan
Talet är en pedagogisk sammanfattning om hur man gör en strategisk marknadsplan. Talets sammanhang kan vara en konferens, ett seminarium eller ett informationsmöte om marknadsföringens grunder.
149kr
- Utdrag
- Omdöme (0)
- Information
- Fler tal
För att ett företag ska kunna överleva på marknaden och för att alla medarbetare ska sträva mot samma mål är det viktigt att formulera en strategisk marknadsplan. En strategisk marknadsplan ska innehålla sex punkter; 1. Mission eller vision, 2. Strategiska mål, 3. Intern och extern analys, 4. SWOT-analys, 5. Affärsportfölj och 6. Mål och strategi.
[…]
Att göra en affärsportfölj handlar om att dela upp företagets produkter i fyra kategorier för att underlätta analysen av vad företaget bör satsa på och vilka engagemang som bör avvecklas. Det första som företaget bör göra är att identifiera sina strategiska affärsenheter eller kärnverksamheter. Till hjälp för detta bör man använda sig av företagets formulerade vision och mission. När detta väl är gjort är det dags att dela in produkterna i kategorier utifrån marknadstillväxt och relativ marknadsandel. De produkter som både har en stark marknadstillväxt och en hög relativ marknadsandel benämns som "stjärnor" eller "stars". Dessa produkter har företaget nyligen satsat på. Men de kommer inte att för alltid kategoriseras som en stjärna. Förr eller senare avtar tillväxten utan att företagets relativa marknadsandel nödvändigtvis förändras.
[…]
Du får talet i PDF-format direkt efter köp. Du kan även välja att få talet hemskickat med A-post.
-
Respekt för sina medmänniskor är ekonomiskt lönsamt
Talaren, som är chef eller ingår i ledningen på ett företag, försöker förklara varför företaget vill motverka mobbning på arbetsplatsen. Förutom det etiska argumentet att människor har rätt att slippa…
-
Självkänslans makt – Ett tal för att stärka medarbetarna
Det här talet syftar till att entusiasmera och stärka medarbetarna på ett företag. Talet passar alla företag, oavsett om det är ett handelsföretag, tjänsteföretag eller ett verkstadsföretag. Talaren utgår från…
-
Nu är trettioårskrisen här!
Detta är ett humoristiskt födelsedagstal där talaren skämtar om den berömda trettioårskrisen. ”Födelsedagsbarnet” tröstas med att allt, enligt vetenskapen, vänder vid 50-årsstrecket. Talaren nämner även att jubilaren har mognat över…
-
Nu är det bara fyrtioårskrisen kvar!
Detta är ett humoristiskt födelsedagstal där talaren skämtar om den berömda fyrtioårskrisen. Det manliga ”födelsedagsbarnet” tröstas med att det, enligt vetenskapen, vänder vid 50-årsstrecket. Utrymme ges för mer personliga anpassningar…
-
Att skära bort allt onödigt
Om ett företag ska lyckas med sina målsättningar är det viktigt att medarbetarna förstår vilka visioner och strategier som företaget har satt upp. En arbetsmetod kan aldrig fungera om inte…
-
En hyllning och ett farväl till en god vän
Talaren hyllar en nära vän som har varit ansvarsfull, förstående, lyhörd, familjär, förnuftig, grubblande, ambitiös och som har arbetat hårt i hela sitt liv. Han har brukat jord och arbetat…
Reviews
Det finns inga betyg för detta tal ännu