Att skära bort allt onödigt
Om ett företag ska lyckas med sina målsättningar är det viktigt att medarbetarna förstår vilka visioner och strategier som företaget har satt upp. En arbetsmetod kan aldrig fungera om inte alla medarbetare är införstådda med hur det är tänkt att fungera. Det här talet ska på ett kortfattat och pedagogiskt sett förklara hur lean-production fungerar. Talet lämpar sig att hållas av VD, chef eller någon annan arbetsledare inom ett industriföretag.
189kr
- Utdrag
- Omdöme (0)
- Information
- Fler tal
[...]
Filosofin bakom lean-production är att minimera de resurser som behövs för att framställa en viss produkt. Allt onödigt som inte kan relateras till det som skapar ett direkt värde för produkten ska skalas bort.
[...]
Enligt studier har många företag en effektivitet på 35-45 % inom industrimontering. Det innebär att de anställda är produktiva i 35 till 45 minuter under en 100-minutersperiod. Och då är tid för fika och personliga behov borttagen ur beräkningen. Merparten av arbetstiden går alltså åt till att leta efter verktyg, att hämta saker eller något annat improduktivt arbete.
Ur konkurrenssynpunkt är detta katastrofalt.
[...]
Du får talet i PDF-format direkt efter köp. Du kan även välja att få talet hemskickat med A-post.
-
Sommaren är en parentes att minnas
Du som rektor eller lärare håller ett tal om sommarlovet för gymnasieelever. Talet uppehåller sig vid att eleverna troligen kommer att både njuta av sommarens ljuvligheter och ta ett av…
-
Ljudbok
Utdrag ur början av julklappsrimmet:
Denna julklapp kan bli mycket värd,
vid promenader och i bilens färd.[…]
-
En hyllning och ett farväl till en god vän
Talaren hyllar en nära vän som har varit ansvarsfull, förstående, lyhörd, familjär, förnuftig, grubblande, ambitiös och som har arbetat hårt i hela sitt liv. Han har brukat jord och arbetat…
-
Avsked till goda medarbetare i dåliga tider
En chef eller företagsägare håller ett avskedstal till den eller de som fått avsked på grund av arbetsbrist och dålig ekonomi. Talaren beklagar att verkligheten är som den är, och…
-
Marknadsföringens “fyra p:n”
Talet passar som en introduktion till en konferens, ett seminarium eller ett informationsmöte om marknadsföringens grunder. Just denna introduktion fokuserar på de fyra p:na, dvs. produkt, pris, plats och promotion.
-
Nu är det bara fyrtioårskrisen kvar!
Detta är ett humoristiskt födelsedagstal där talaren skämtar om den berömda fyrtioårskrisen. Det manliga ”födelsedagsbarnet” tröstas med att det, enligt vetenskapen, vänder vid 50-årsstrecket. Utrymme ges för mer personliga anpassningar…
Reviews
Det finns inga betyg för detta tal ännu