Att omvandla teori till praktik
Kurser kostar pengar, tid och engagemang. De två förstnämnda sakerna kan företaget bidra med, men den sistnämnda kan endast kursdeltagaren tillhandahålla.
Det är viktigt att en kursdeltagare tar steget ut och tar med sig sina nya kunskaper i det löpande arbetet när kursen är slut. Detta är väsentligt inte bara för att få individen att växa och uppskatta utbildningen i det långa loppet, utan också för kursens överlevnad och medarbetarnas möjlighet att få gå fler utbildningar. Ett företag kan investera både tid och pengar i en kurs för en medarbetare, men för att inte kunskapen ska stanna vid teori krävs alltså engagemang från kursdeltagaren.
Detta tal uppmanar kursdeltagarna att göra vad endast de kan göra, nämligen att omvandla teori till praktik och därmed ta med den kunskap de kommer att få i det dagliga arbetet. Det ger förmodligen inte bara en nöjd kursledare, utan också belåtna kursdeltagare och en tacksam chef.
Talet är skrivet så att det passar de flesta typer av kurser, oavsett om de är teoretiska eller praktiska.
149kr
- Utdrag
- Omdöme (0)
- Information
- Fler tal
[...]
I min värld ska en kurs vara något utvecklande som ger deltagarna kunskap eller inblick i nya metoder eller tankebanor. Men det viktigaste är att kursen faktiskt får genomslagskraft på något sätt.
[...]
Jag kan mycket väl förstå att det är enklare att köra på i gamla hjulspår, men den tankebanan är endast sann till en början. Intjäningen av de utvecklade arbetssätten och kunskapen kan cashas in först efter ett tag när man har fått öva och lägga upp nya rutiner.
[...]
Du får talet i PDF-format direkt efter köp. Du kan även välja att få talet hemskickat med A-post.
-
Försmak eller Mersmak
Detta tal riktar sig till en medarbetare som fått ”försmak” – eller kanske rättare sagt ”mersmak” – på pensionen genom att ha gått ner till deltid ett tag innan pensioneringen….
-
En minnessamlare talar
Något som barn brukar vara duktiga på är att samla på saker. I detta tal, som passar för låg- och mellanstadieelever, berättar rektorn/läraren att hon/han också är en samlare. Talaren…
-
Magneten
Förhållandet mellan mamman och dottern kan beskrivas som en magnet som haft en skiftande dragningskraft över åren. Magnetismen har växlat mellan att de två närmast var fastklistrade vid varandra i…
-
Ett “äggande” påskmiddagstal
Detta ”äggande” påsktal är rappt och roligt. Det är lättsamt, skämtsamt och fullspäckat av roande information, både väl kända och mindre kända saker, och talaren leker med orden på ett…
-
Att gå i skolan är som att köra bil
Ett välbeprövat knep för att få ett budskap att nå fram och fastna hos åhörarna är att knyta talets budskap till en liknelse. I detta tal vill rektorn/läraren uppmuntra eleverna…
-
Strunta i alla måsten och njut istället!
Sommar och semester – det är mycket som man borde göra när man är ledig. Men alla ”måsten” till trots föreslår rektorn att skolpersonalen – i alla fall ibland –…
Reviews
Det finns inga betyg för detta tal ännu