Att göra en SWOT-analys

Att göra en SWOT-analys

Talet passar som en introduktion till en konferens, ett seminarium eller ett informationsmöte om marknadsföringens grunder.
 Detta tal innehåller 632 ord och tar 5 minuter och 20 sekunder att framföra.

Talet passar som en introduktion till en konferens, ett seminarium eller ett informationsmöte om marknadsföringens grunder. Just denna introduktion fokuserar på hur man gör en SWOT-analys, dvs. identifierar och beskriver ett företags styrkor, svagheter, möjligheter och hot.

134kr

Utdrag ur början och slutet av talet:

Att planera sin verksamhet på kort och lång sikt är viktigt för både stora och små företag. Det kan tyckas att tiden för planering stjäl viktig tid från produktion och övrig verksamhet. Men faktum är att planeringen förbättrar produktionen och ökar företagets möjligheter att överleva på en marknad som kännetecknas av hård konkurrens. Det finns de som anser att de snabba förändringarna i omvärlden och företagets omgivning gör det omöjligt och onödigt att planera. Men det är främst i en föränderlig verklighet som planering behövs eftersom ett företag lättare kan anpassa sig efter förändrade omständigheter om de är väl medvetna om långsiktiga målsättningar, marknadspositioner och strategiska mål och metoder.

[…]

SWOT-analysen är en viktig del i företagets marknadsplan och utgör grunden för fortsatt planering med kortare tidsperspektiv. Därför är det viktigt att göra ett grundligt jobb redan från början, för då går det senare arbetet mycket bättre.

Kundomdöme

5 stjärnor 0 0 %
4 stjärnor 0 0 %
3 stjärnor 0 0 %
2 stjärnor 0 0 %
1 stjärna 0 0 %

Reviews

Det finns inga betyg för detta tal ännu

Bli den första att betygsätta detta tal “Att göra en SWOT-analys”

Du får talet i PDF-format direkt efter köp. Du kan även välja att få talet hemskickat med A-post.

Information om talskrivaren

  • Marknadsföringens “fyra p:n”

    Talet passar som en introduktion till en konferens, ett seminarium eller ett informationsmöte om marknadsföringens grunder. Just denna introduktion fokuserar på de fyra p:na, dvs. produkt, pris, plats och promotion.

    134kr
  • 50 olika skäl att fira dig

    Ett tal för den som med lite humor vill hylla en man eller en kvinna som fyller 50 år. Grunden för hela talet är att varje levnadsår räknas som ett skäl till att fira jubilaren, och därmed finns det alltså 50 skäl att fira honom eller henne. För att talet ska bli överskådligt är det indelat i fem delar, där varje del behandlar en tioårsperiod. Beskrivningarna av tioårsperioderna är generella och bygger på vad som är vanligt, exempelvis att man skaffar familj och barn under tidsperioden 21-30. Men det finns även utrymme för talaren att lägga in mer personliga minnen från de olika tioårsperioderna.

    149kr
  • Vad är en medmänniska

    Det här talet är en predikan om medmänsklighet och solidaritet. Med hjälp av citat och referat från tre bibelställen i det nya testamentet förklarar talaren vad som kännetecknar en god medmänniska, eller en nästa. Dessa citat och referat hämtas från Matteus 7:12, Lukas 10:30-36 Den barmhärtige samariten) samt Galaterna 6:9. Det handlar om att betrakta människor som medspelare i stället för motspelare samt att betrakta människor som tillgångar i stället för bördor. Budskapet är också att godhet i det långa loppet alltid lönar sig medan ondska inte gör det.

    149kr
  • 6 juni – en historisk dag

    Talaren står inför en folksamling på Sveriges nationaldag, 6 juni, i ett litet samhälle. Den som inte bor i ett litet samhälle kan enkelt ta bort det stycke som behandlar det ämnet. I talet beskrivs ursprunget till 6 juni som Sveriges nationaldag. De officiella förklaringarna till nationaldagen, Gustav Vasa och författningen 1809, tas upp på ett pedagogiskt och lättsamt sätt. Talet behandlar också hur 6 juni som helgdag påverkar integrationen av invandrare eller nya svenskar.

    149kr
You've just added this product to the cart: