Bolagets strategiska position
Talet hålls av den verkställande direktören i ett aktiebolag som tidigare har haft ekonomiska svårigheter, men som under de senaste åren har lyckats få bra resultat för aktieägarna. Årets resultat är också bättre än det föregående årets resultat. Bolaget har när det gäller årets vinst och vinstutveckling lyckats bättre än marknaden som helhet och bättre än konkurrenterna. Anledningen till det bättre resultatet är effektiviseringar och en högre efterfrågan på företagets produkter.
Talet beskriver även olika marknadsföringsstrategier och marknadspositioner för att sätta in det egna bolaget i ett sammanhang. Talaren får dock fylla i vissa luckor i talet som är mer företagsspecificerade såsom aktiebolagets ekonomiska resultat och aktieägarnas avkastning på eget kapital, bolagets visioner och strategiska mål samt bolagets val av marknadsföringsstrategi och marknadsposition.
149kr
- Utdrag
- Omdöme (0)
- Information
- Fler tal
[…]
I en globaliserad och ständigt föränderlig värld måste ett företag ständigt anpassa sig efter marknadens varierande krav. Ju mer som händer i företagens omvärld desto svårare blir det att göra en omvärldsanalys, men samtidigt också desto viktigare att åstadkomma en omfattande och djuplodande omvärldsanalys. Vad tänker våra konkurrenter göra i framtiden och vad bör vårt svar bli? Ska vi fortsätta som vi gjort hittills eller ska vi byta strategi?
De huvudstrategier som ett företag kan välja mellan är att vara marknadsledande, marknadsföljare eller nischstrateg. […] Som ni redan vet har vårt företag valt X-strategin eftersom X.
[…]
Du får talet i PDF-format direkt efter köp. Du kan även välja att få talet hemskickat med A-post.
Såldes senast till:
Helsingborg, 2016-
Marknadsföringens “fyra p:n”
Talet passar som en introduktion till en konferens, ett seminarium eller ett informationsmöte om marknadsföringens grunder. Just denna introduktion fokuserar på de fyra p:na, dvs. produkt, pris, plats och promotion.
-
Respekt för sina medmänniskor är ekonomiskt lönsamt
Talaren, som är chef eller ingår i ledningen på ett företag, försöker förklara varför företaget vill motverka mobbning på arbetsplatsen. Förutom det etiska argumentet att människor har rätt att slippa…
-
Ständig förbättring!
Detta är ett inspirationstal hållet av en chef till medarbetarna. Talet handlar om att konkretisera den något slitna klyschan om ständig förbättring. I talet betonas även den rädsla och smärta…
-
Gemenskap är grunden till frihet och öppenhet
Ett inspirationstal om varför frihet och gemenskap inte är oförenliga motsatser och varför kulturella identiteter och trygghet i den lokala gemenskapen är viktigt för att människor ska våga vara öppna…
-
Strategisk marknadsplan
Talet är en pedagogisk sammanfattning om hur man gör en strategisk marknadsplan. Talets sammanhang kan vara en konferens, ett seminarium eller ett informationsmöte om marknadsföringens grunder.
-
En pappas värsta mardröm
En pappa försöker sammanfatta sina känslor inför att behöva mista sina vuxna barn. Han förklarar att detta, att överleva sina barn, är en pappas värsta mardröm. Sonen eller dottern, som…
Reviews
Det finns inga betyg för detta tal ännu