Strategisk marknadsplan

Strategisk marknadsplan

Talet är en pedagogisk sammanfattning om hur man gör en strategisk marknadsplan.
 Detta tal innehåller 844 ord och tar 6 minuter och 47 sekunder att framföra.

Talet är en pedagogisk sammanfattning om hur man gör en strategisk marknadsplan. Talets sammanhang kan vara en konferens, ett seminarium eller ett informationsmöte om marknadsföringens grunder.

149kr

  • Utdrag
  • Omdöme (0)
  • Information
  • Om talskrivaren
  • Fler tal
Utdrag ur talet:

För att ett företag ska kunna överleva på marknaden och för att alla medarbetare ska sträva mot samma mål är det viktigt att formulera en strategisk marknadsplan. En strategisk marknadsplan ska innehålla sex punkter; 1. Mission eller vision, 2. Strategiska mål, 3. Intern och extern analys, 4. SWOT-analys, 5. Affärsportfölj och 6. Mål och strategi.

[…]

Att göra en affärsportfölj handlar om att dela upp företagets produkter i fyra kategorier för att underlätta analysen av vad företaget bör satsa på och vilka engagemang som bör avvecklas. Det första som företaget bör göra är att identifiera sina strategiska affärsenheter eller kärnverksamheter. Till hjälp för detta bör man använda sig av företagets formulerade vision och mission. När detta väl är gjort är det dags att dela in produkterna i kategorier utifrån marknadstillväxt och relativ marknadsandel. De produkter som både har en stark marknadstillväxt och en hög relativ marknadsandel benämns som "stjärnor" eller "stars". Dessa produkter har företaget nyligen satsat på. Men de kommer inte att för alltid kategoriseras som en stjärna. Förr eller senare avtar tillväxten utan att företagets relativa marknadsandel nödvändigtvis förändras.

[…]

Kundomdöme

5 stjärnor 0 0 %
4 stjärnor 0 0 %
3 stjärnor 0 0 %
2 stjärnor 0 0 %
1 stjärna 0 0 %

Reviews

Det finns inga betyg för detta tal ännu

Bli den första att betygsätta detta tal “Strategisk marknadsplan”

Du får talet i PDF-format direkt efter köp. Du kan även välja att få talet hemskickat med A-post.

Information om talskrivaren

  • Ständig förbättring!

    Detta är ett inspirationstal hållet av en chef till medarbetarna. Talet handlar om att konkretisera den något slitna klyschan om ständig förbättring. I talet betonas även den rädsla och smärta som förändringar medför.

    179kr
  • De långa sommarloven har blivit kortare

    Det här e-talet kan skickas från en släkting eller vän till någon som slutar grundskolan eller gymnasiet. Talet handlar om hur stressigt samhället har blivit. I talet varnas barnen för att stycka upp tiden på alltför många planerade aktiviteter. Sommarlovet bör vara en tid då man fångar nuet och inte jäktar fram och tillbaka.

    Det här talet finns även i en modifierad form under kategorin ”Skolavslutning”.

    Början av talet:

    Hej,
    Tyvärr kan jag inte närvara på din stora dag då du står inför skolans sista dag och sommarlovets stora löften. Sommaren nalkas och snart ska du släppas ut på grönbete. Du har verkligen gjort dig välförtjänt av en två månaders ledighet där du kan vila, umgås med vänner, bada, sola och leka. Men tyvärr upplever många sommarloven som kortare än vad man gjorde tidigare.

    […]

    119kr
  • Leva för att äta eller äta för att leva

    Ett middagstal där gästen tackar värden/värdinnan eller värdarna för en utsökt middag. Talet kretsar kring frågan om man äter för att leva eller lever för att äta. Det görs även en jämförelse mellan snabbmat och långsam mat.

    99kr
  • Avsked till goda medarbetare i dåliga tider

    En chef eller företagsägare håller ett avskedstal till den eller de som fått avsked på grund av arbetsbrist och dålig ekonomi. Talaren beklagar att verkligheten är som den är, och tydliggör att företaget hellre hade haft kvar dem som nu avskedas eftersom det skulle betytt att företaget gick mycket bättre än vad det gör nu. De uppsagda blir även avtackade.

    149kr
You've just added this product to the cart: