Strategisk marknadsplan

Strategisk marknadsplan

Talet är en pedagogisk sammanfattning om hur man gör en strategisk marknadsplan.
 Detta tal innehåller 844 ord och tar 6 minuter och 47 sekunder att framföra.

Talet är en pedagogisk sammanfattning om hur man gör en strategisk marknadsplan. Talets sammanhang kan vara en konferens, ett seminarium eller ett informationsmöte om marknadsföringens grunder.

149kr

Utdrag ur talet:

För att ett företag ska kunna överleva på marknaden och för att alla medarbetare ska sträva mot samma mål är det viktigt att formulera en strategisk marknadsplan. En strategisk marknadsplan ska innehålla sex punkter; 1. Mission eller vision, 2. Strategiska mål, 3. Intern och extern analys, 4. SWOT-analys, 5. Affärsportfölj och 6. Mål och strategi.

[…]

Att göra en affärsportfölj handlar om att dela upp företagets produkter i fyra kategorier för att underlätta analysen av vad företaget bör satsa på och vilka engagemang som bör avvecklas. Det första som företaget bör göra är att identifiera sina strategiska affärsenheter eller kärnverksamheter. Till hjälp för detta bör man använda sig av företagets formulerade vision och mission. När detta väl är gjort är det dags att dela in produkterna i kategorier utifrån marknadstillväxt och relativ marknadsandel. De produkter som både har en stark marknadstillväxt och en hög relativ marknadsandel benämns som "stjärnor" eller "stars". Dessa produkter har företaget nyligen satsat på. Men de kommer inte att för alltid kategoriseras som en stjärna. Förr eller senare avtar tillväxten utan att företagets relativa marknadsandel nödvändigtvis förändras.

[…]

Kundomdöme

Reviews

Det finns inga betyg för detta tal ännu

Bli den första att betygsätta detta tal “Strategisk marknadsplan”

Du får talet i PDF-format direkt efter köp. Du kan även välja att få talet hemskickat med A-post.

Information om talskrivaren

  • Talskrivarens namn: Fredrik Runebert
  • Talskrivare: Fredrik Runebert
  • Adress:
  • 3.33 3.33 betyg av 9 recensioner
  • Marknadsföringens “fyra p:n”

    Talet passar som en introduktion till en konferens, ett seminarium eller ett informationsmöte om marknadsföringens grunder. Just denna introduktion fokuserar på de fyra p:na, dvs. produkt, pris, plats och…

    134kr
  • 6 juni – en historisk dag

    Talaren står inför en folksamling på Sveriges nationaldag, 6 juni, i ett litet samhälle. Den som inte bor i ett litet samhälle kan enkelt ta bort det stycke som…

    149kr
  • Nu är trettioårskrisen här!

    Detta är ett humoristiskt födelsedagstal där talaren skämtar om den berömda trettioårskrisen. ”Födelsedagsbarnet” tröstas med att allt, enligt vetenskapen, vänder vid 50-årsstrecket. Talaren nämner även att jubilaren har mognat…

    139kr
  • Brudens balansräkning inför äktenskapet

    En far eller en mor håller ett tal till sin dotter som gifter sig. Bruden är ekonom eller ekonomistuderande och talet kretsar därför kring det ekonomiska fenomenet balansräkningen. Med…

    119kr
You've just added this product to the cart: