Gemenskap är grunden till frihet och öppenhet
Ett inspirationstal om varför frihet och gemenskap inte är oförenliga motsatser och varför kulturella identiteter och trygghet i den lokala gemenskapen är viktigt för att människor ska våga vara öppna för omvärldens influenser. Särskilt i dessa globaliseringstider kan det vara bra att betona hur trygghet skapas på lokal nivå, bland grannar, vänner och familj mm. Ett historiskt exempel från Dalarna och dess bönder tas upp i talet. Den röda tråden genom talet är att man ska agera lokalt men tänka globalt.
149kr
- Utdrag
- Omdöme (0)
- Information
- Fler tal
Gemenskap, rötter och kulturell identitet är förutsättningen för ett tryggt samhälle. Den som har starka rötter är bättre utrustad för mångfald och öppenhet än den som är rotlös och blåser som ett rö i vinden.
[…]
Människor är unika individer som har sina styrkor och svagheter, men det är i mötet med andra som människan skapas. Människan behöver verka i ett sammanhang för att må bra.
[…]
Du får talet i PDF-format direkt efter köp. Du kan även välja att få talet hemskickat med A-post.
-
Äktenskapet manifesterar kärlekens starka låga
Detta är ett bröllopstal till paret som har känt varandra en längre tid och upplevt både stor glädje och stora kriser. Talet har en romantisk underton då kärleken hyllas som…
-
Du är som ett inventarium – Ett tack till en trotjänare
En chef eller arbetskamrat avtackar en gammal trotjänare som inom kort ska pensioneras. Fokus ligger på att trotjänaren är en integrerad del i företaget, nästan som ett inventarium, och han/hon…
-
Traditionen att äta sur strömming
Talaren på ett surströmmingskalas reciterar fyra verser med rim. Versen handlar om bakgrunden till surströmmingstraditionen, hur man tillagar och kan äta surströmming.
-
Ljudbok
Utdrag ur början av julklappsrimmet:
Denna julklapp kan bli mycket värd,
vid promenader och i bilens färd.[…]
-
Självkänslans makt – Ett tal för att stärka medarbetarna
Det här talet syftar till att entusiasmera och stärka medarbetarna på ett företag. Talet passar alla företag, oavsett om det är ett handelsföretag, tjänsteföretag eller ett verkstadsföretag. Talaren utgår från…
-
Marknadsföringens “fyra p:n”
Talet passar som en introduktion till en konferens, ett seminarium eller ett informationsmöte om marknadsföringens grunder. Just denna introduktion fokuserar på de fyra p:na, dvs. produkt, pris, plats och promotion.
Reviews
Det finns inga betyg för detta tal ännu