Gemenskap är grunden till frihet och öppenhet
Ett inspirationstal om varför frihet och gemenskap inte är oförenliga motsatser och varför kulturella identiteter och trygghet i den lokala gemenskapen är viktigt för att människor ska våga vara öppna för omvärldens influenser. Särskilt i dessa globaliseringstider kan det vara bra att betona hur trygghet skapas på lokal nivå, bland grannar, vänner och familj mm. Ett historiskt exempel från Dalarna och dess bönder tas upp i talet. Den röda tråden genom talet är att man ska agera lokalt men tänka globalt.
149kr
- Utdrag
- Omdöme (0)
- Information
- Fler tal
Gemenskap, rötter och kulturell identitet är förutsättningen för ett tryggt samhälle. Den som har starka rötter är bättre utrustad för mångfald och öppenhet än den som är rotlös och blåser som ett rö i vinden.
[…]
Människor är unika individer som har sina styrkor och svagheter, men det är i mötet med andra som människan skapas. Människan behöver verka i ett sammanhang för att må bra.
[…]
Du får talet i PDF-format direkt efter köp. Du kan även välja att få talet hemskickat med A-post.
-
Ljudbok
Utdrag ur början av julklappsrimmet:
Denna julklapp kan bli mycket värd,
vid promenader och i bilens färd.[…]
-
50 olika skäl att fira dig
Ett tal för den som med lite humor vill hylla en man eller en kvinna som fyller 50 år. Grunden för hela talet är att varje levnadsår räknas som ett…
-
Midsommarens glädje och mystik
Detta är ett tal som bör hållas på midsommarafton innan majstången reses och innan dansen kring stången påbörjas. I talet ges en historisk bakgrund till midsommarfirandet och en beskrivning av…
-
Vid 50 år vänder det!
Det är efter 50 år som livet börjar, i alla fall det lyckliga livet. Det säger åtminstone vetenskapen. Den yngre talaren utgår, i sin hyllning till femtioåringen, från teorin om…
-
Traditionen att äta sur strömming
Talaren på ett surströmmingskalas reciterar fyra verser med rim. Versen handlar om bakgrunden till surströmmingstraditionen, hur man tillagar och kan äta surströmming.
-
Marknadsföringens “fyra p:n”
Talet passar som en introduktion till en konferens, ett seminarium eller ett informationsmöte om marknadsföringens grunder. Just denna introduktion fokuserar på de fyra p:na, dvs. produkt, pris, plats och promotion.
Reviews
Det finns inga betyg för detta tal ännu