Att skära bort allt onödigt
Om ett företag ska lyckas med sina målsättningar är det viktigt att medarbetarna förstår vilka visioner och strategier som företaget har satt upp. En arbetsmetod kan aldrig fungera om inte alla medarbetare är införstådda med hur det är tänkt att fungera. Det här talet ska på ett kortfattat och pedagogiskt sett förklara hur lean-production fungerar. Talet lämpar sig att hållas av VD, chef eller någon annan arbetsledare inom ett industriföretag.
189kr
- Utdrag
- Omdöme (0)
- Information
- Fler tal
[...]
Filosofin bakom lean-production är att minimera de resurser som behövs för att framställa en viss produkt. Allt onödigt som inte kan relateras till det som skapar ett direkt värde för produkten ska skalas bort.
[...]
Enligt studier har många företag en effektivitet på 35-45 % inom industrimontering. Det innebär att de anställda är produktiva i 35 till 45 minuter under en 100-minutersperiod. Och då är tid för fika och personliga behov borttagen ur beräkningen. Merparten av arbetstiden går alltså åt till att leta efter verktyg, att hämta saker eller något annat improduktivt arbete.
Ur konkurrenssynpunkt är detta katastrofalt.
[...]
Du får talet i PDF-format direkt efter köp. Du kan även välja att få talet hemskickat med A-post.
-
Brudens balansräkning inför äktenskapet
En far eller en mor håller ett tal till sin dotter som gifter sig. Bruden är ekonom eller ekonomistuderande och talet kretsar därför kring det ekonomiska fenomenet balansräkningen. Med glimten…
-
Valborgsmässoafton – en vårtradition
Talet hålls vid en valborgsbrasa och talaren försöker ge en bakgrund till varför vi firar valborgsmässoafton.
-
En hyllning till städerskan
Det här talet kan hållas av en chef eller en vd på ett företag eller en tjänsteman, alternativt politiker, i kommun, landsting eller stat som vill skapa en gemensam och…
-
Du är som ett inventarium – Ett tack till en trotjänare
En chef eller arbetskamrat avtackar en gammal trotjänare som inom kort ska pensioneras. Fokus ligger på att trotjänaren är en integrerad del i företaget, nästan som ett inventarium, och han/hon…
-
Ljudbok
Utdrag ur början av julklappsrimmet:
Denna julklapp kan bli mycket värd,
vid promenader och i bilens färd.[…]
-
Marknadsföringens “fyra p:n”
Talet passar som en introduktion till en konferens, ett seminarium eller ett informationsmöte om marknadsföringens grunder. Just denna introduktion fokuserar på de fyra p:na, dvs. produkt, pris, plats och promotion.
Reviews
Det finns inga betyg för detta tal ännu