En kommersialiserad jul i ett andligt sammanhang
Chefen på en arbetsplats håller ett tal om julen. Talet hålls vid ett julbord eller i något liknande sammanhang. Talaren hoppas att den harmoni som bör associeras med julen äntligen kommer att infinna sig när den mest hektiska tiden inför julen är över. I talet tas julens historiska och andliga sammanhang upp för att ge en motvikt till den kommersialisering som julen har utsatts för.
Utdrag ur talet:
[…]
Julen har som bekant med Jesu födelse att göra. Det är själva grunden till att vi firar denna helg. Men idag tänker vi inte så mycket på det utan gör alla julbestyr av ren slentrian. Om vi kunde få tillbaka det mer andliga sammanhanget kanske kommersialismen inte skulle vara så påträngande. Eller vad tror ni?
[…]
129kr
- Utdrag
- Omdöme (0)
- Information
- Fler tal
[…]
Julen har som bekant med Jesu födelse att göra. Det är själva grunden till att vi firar denna helg. Men idag tänker vi inte så mycket på det utan gör alla julbestyr av ren slentrian. Om vi kunde få tillbaka det mer andliga sammanhanget kanske kommersialismen inte skulle vara så påträngande. Eller vad tror ni?
[…]
Bli den första att betygsätta detta tal “En kommersialiserad jul i ett andligt sammanhang”
Du får talet i PDF-format direkt efter köp. Du kan även välja att få talet hemskickat med A-post.
-
Respekt för sina medmänniskor är ekonomiskt lönsamt
Talaren, som är chef eller ingår i ledningen på ett företag, försöker förklara varför företaget vill motverka mobbning på arbetsplatsen. Förutom det etiska argumentet att människor har rätt att slippa…
-
Vid 50 år vänder det!
Det är efter 50 år som livet börjar, i alla fall det lyckliga livet. Det säger åtminstone vetenskapen. Den yngre talaren utgår, i sin hyllning till femtioåringen, från teorin om…
-
Midsommarens glädje och mystik
Detta är ett tal som bör hållas på midsommarafton innan majstången reses och innan dansen kring stången påbörjas. I talet ges en historisk bakgrund till midsommarfirandet och en beskrivning av…
-
Marknadsföringens “fyra p:n”
Talet passar som en introduktion till en konferens, ett seminarium eller ett informationsmöte om marknadsföringens grunder. Just denna introduktion fokuserar på de fyra p:na, dvs. produkt, pris, plats och promotion.
-
Leva för att äta eller äta för att leva
Ett middagstal där gästen tackar värden/värdinnan eller värdarna för en utsökt middag. Talet kretsar kring frågan om man äter för att leva eller lever för att äta. Det görs även…
-
En pappas värsta mardröm
En pappa försöker sammanfatta sina känslor inför att behöva mista sina vuxna barn. Han förklarar att detta, att överleva sina barn, är en pappas värsta mardröm. Sonen eller dottern, som…
Reviews
Det finns inga betyg för detta tal ännu