Strategisk marknadsplan
Talet är en pedagogisk sammanfattning om hur man gör en strategisk marknadsplan. Talets sammanhang kan vara en konferens, ett seminarium eller ett informationsmöte om marknadsföringens grunder.
149kr
- Utdrag
- Omdöme (0)
- Information
- Fler tal
För att ett företag ska kunna överleva på marknaden och för att alla medarbetare ska sträva mot samma mål är det viktigt att formulera en strategisk marknadsplan. En strategisk marknadsplan ska innehålla sex punkter; 1. Mission eller vision, 2. Strategiska mål, 3. Intern och extern analys, 4. SWOT-analys, 5. Affärsportfölj och 6. Mål och strategi.
[…]
Att göra en affärsportfölj handlar om att dela upp företagets produkter i fyra kategorier för att underlätta analysen av vad företaget bör satsa på och vilka engagemang som bör avvecklas. Det första som företaget bör göra är att identifiera sina strategiska affärsenheter eller kärnverksamheter. Till hjälp för detta bör man använda sig av företagets formulerade vision och mission. När detta väl är gjort är det dags att dela in produkterna i kategorier utifrån marknadstillväxt och relativ marknadsandel. De produkter som både har en stark marknadstillväxt och en hög relativ marknadsandel benämns som "stjärnor" eller "stars". Dessa produkter har företaget nyligen satsat på. Men de kommer inte att för alltid kategoriseras som en stjärna. Förr eller senare avtar tillväxten utan att företagets relativa marknadsandel nödvändigtvis förändras.
[…]
Du får talet i PDF-format direkt efter köp. Du kan även välja att få talet hemskickat med A-post.
-
En stolt far håller ett tal för sin son som gifter sig
Talaren är en stolt far som önskar sin son lycka till i äktenskapets stånd. Han talar om hur hans son har dansat på små moln efter att ha träffat sin…
-
Midsommarens glädje och mystik
Detta är ett tal som bör hållas på midsommarafton innan majstången reses och innan dansen kring stången påbörjas. I talet ges en historisk bakgrund till midsommarfirandet och en beskrivning av…
-
Ständig förbättring!
Detta är ett inspirationstal hållet av en chef till medarbetarna. Talet handlar om att konkretisera den något slitna klyschan om ständig förbättring. I talet betonas även den rädsla och smärta…
-
Du är som ett inventarium – Ett tack till en trotjänare
En chef eller arbetskamrat avtackar en gammal trotjänare som inom kort ska pensioneras. Fokus ligger på att trotjänaren är en integrerad del i företaget, nästan som ett inventarium, och han/hon…
-
En avhållen syster begravs
Den som håller det här talet tar farväl av sin syster som han eller hon, under livets gång, har haft en god kontakt med. Detta gäller både som barn och…
-
Marknadsföringens “fyra p:n”
Talet passar som en introduktion till en konferens, ett seminarium eller ett informationsmöte om marknadsföringens grunder. Just denna introduktion fokuserar på de fyra p:na, dvs. produkt, pris, plats och promotion.
Reviews
Det finns inga betyg för detta tal ännu