Strategisk marknadsplan
Talet är en pedagogisk sammanfattning om hur man gör en strategisk marknadsplan. Talets sammanhang kan vara en konferens, ett seminarium eller ett informationsmöte om marknadsföringens grunder.
149kr
- Utdrag
- Omdöme (0)
- Information
- Fler tal
För att ett företag ska kunna överleva på marknaden och för att alla medarbetare ska sträva mot samma mål är det viktigt att formulera en strategisk marknadsplan. En strategisk marknadsplan ska innehålla sex punkter; 1. Mission eller vision, 2. Strategiska mål, 3. Intern och extern analys, 4. SWOT-analys, 5. Affärsportfölj och 6. Mål och strategi.
[…]
Att göra en affärsportfölj handlar om att dela upp företagets produkter i fyra kategorier för att underlätta analysen av vad företaget bör satsa på och vilka engagemang som bör avvecklas. Det första som företaget bör göra är att identifiera sina strategiska affärsenheter eller kärnverksamheter. Till hjälp för detta bör man använda sig av företagets formulerade vision och mission. När detta väl är gjort är det dags att dela in produkterna i kategorier utifrån marknadstillväxt och relativ marknadsandel. De produkter som både har en stark marknadstillväxt och en hög relativ marknadsandel benämns som "stjärnor" eller "stars". Dessa produkter har företaget nyligen satsat på. Men de kommer inte att för alltid kategoriseras som en stjärna. Förr eller senare avtar tillväxten utan att företagets relativa marknadsandel nödvändigtvis förändras.
[…]
Du får talet i PDF-format direkt efter köp. Du kan även välja att få talet hemskickat med A-post.
-
Mp3-spelare
Utdrag ur början av julklappsrimmet:
Dess format är synnerligen litet,
men innehållet blir aldrig slitet.[…]
-
Att göra en SWOT-analys
Talet passar som en introduktion till en konferens, ett seminarium eller ett informationsmöte om marknadsföringens grunder. Just denna introduktion fokuserar på hur man gör en SWOT-analys, dvs. identifierar och beskriver…
-
Självkänslans makt – Ett tal för att stärka medarbetarna
Det här talet syftar till att entusiasmera och stärka medarbetarna på ett företag. Talet passar alla företag, oavsett om det är ett handelsföretag, tjänsteföretag eller ett verkstadsföretag. Talaren utgår från…
-
50 olika skäl att fira dig
Ett tal för den som med lite humor vill hylla en man eller en kvinna som fyller 50 år. Grunden för hela talet är att varje levnadsår räknas som ett…
-
Enminutstal – Chefen tackar
Chefen håller ett kort tal där han eller hon tackar sina medarbetare för att de har gjort ett bra jobb under en längre eller kortare period och att de därför…
-
Leva för att äta eller äta för att leva
Ett middagstal där gästen tackar värden/värdinnan eller värdarna för en utsökt middag. Talet kretsar kring frågan om man äter för att leva eller lever för att äta. Det görs även…
Reviews
Det finns inga betyg för detta tal ännu