Pirrigt, läskigt och lite otäckt
Mörker kan uppfattas som något skrämmande för stora som små. Detta tal är anpassat för lågstadieelever och handlar om just denna rädsla som många har. Talaren vill tona ner läskigheten och lyfta fram fördelarna med mörkret. Givetvis vill han/hon också önska eleverna ett skönt lov!
149kr
- Utdrag
- Omdöme (0)
- Information
- Fler tal
Tyst, stilla, pirrigt, läskigt, kusligt, lite otäckt. Ute är det mörkt, svart, ja, superdupermörkt. Man har svårt att se, man får nästan känna sig fram. Ingen ser vad som finns runt omkring. Men ... egentligen är allt på samma sätt som om det vore ljust, vi kan bara inte se något just då.
[...]
I mörkret kan man nynna för sig själv och knäppa med fingrarna. Man kan himla med ögonen och räcka ut tungan.
[...]
Du får talet i PDF-format direkt efter köp. Du kan även välja att få talet hemskickat med A-post.
-
Julen – kontrasternas tid
Detta är ett varmt och tänkvärt tal som passar att hållas av lärare eller rektor vid höstterminens slut när elever, personal och eventuella föräldrar är samlade. Talet passar också lika…
-
Mina vänner
Detta är ett glatt och roligt tal som med talarens hjälp blir mycket personligt. Talaren berättar att hon/han funnit en gammal bok av typen ”Mina Vänner” där den kvinnliga jubilaren…
-
Med önskan om en lärorik och rolig termin!
Kunskap uppnås inte bara genom att sitta av tiden i skolbänken. Istället behövs, i tillägg till undervisningen, elevens egna initiativ. Talet handlar om att det behövs insatser från både lärare…
-
Den goda fen
I detta tal vill den nyblivna faddern/gudmodern förmedla till föräldrarna att det är ett hedersuppdrag som hon tagit på sig med en självklar glädje, men att hon också har funderat…
-
Om jag vore en vinrecensent.
Ett kort och koncist tacktal till värd/värdinna/värdpar för en generös och mycket trevlig middag där vin serverats. Tonen är varken ”styltig” eller ”slapp” utan lagom lättsam och glad. Talets struktur…
-
Blinkers, backspeglar och bromspedaler
Ett välbeprövat knep för att få ett budskap att nå fram och fastna hos åhörarna är att knyta talets budskap till en liknelse. I detta tal vill rektorn/läraren uppmuntra eleverna…
Reviews
Det finns inga betyg för detta tal ännu