Att göra en SWOT-analys

Att göra en SWOT-analys

Talet passar som en introduktion till en konferens, ett seminarium eller ett informationsmöte om marknadsföringens grunder.
 Detta tal innehåller 632 ord och tar 5 minuter och 20 sekunder att framföra.

Talet passar som en introduktion till en konferens, ett seminarium eller ett informationsmöte om marknadsföringens grunder. Just denna introduktion fokuserar på hur man gör en SWOT-analys, dvs. identifierar och beskriver ett företags styrkor, svagheter, möjligheter och hot.

134kr

Utdrag ur början och slutet av talet:

Att planera sin verksamhet på kort och lång sikt är viktigt för både stora och små företag. Det kan tyckas att tiden för planering stjäl viktig tid från produktion och övrig verksamhet. Men faktum är att planeringen förbättrar produktionen och ökar företagets möjligheter att överleva på en marknad som kännetecknas av hård konkurrens. Det finns de som anser att de snabba förändringarna i omvärlden och företagets omgivning gör det omöjligt och onödigt att planera. Men det är främst i en föränderlig verklighet som planering behövs eftersom ett företag lättare kan anpassa sig efter förändrade omständigheter om de är väl medvetna om långsiktiga målsättningar, marknadspositioner och strategiska mål och metoder.

[…]

SWOT-analysen är en viktig del i företagets marknadsplan och utgör grunden för fortsatt planering med kortare tidsperspektiv. Därför är det viktigt att göra ett grundligt jobb redan från början, för då går det senare arbetet mycket bättre.

Kundomdöme

5 stjärnor 0 0 %
4 stjärnor 0 0 %
3 stjärnor 0 0 %
2 stjärnor 0 0 %
1 stjärna 0 0 %

Reviews

Det finns inga betyg för detta tal ännu

Bli den första att betygsätta detta tal “Att göra en SWOT-analys”

Du får talet i PDF-format direkt efter köp. Du kan även välja att få talet hemskickat med A-post.

Information om talskrivaren

  • En kommersialiserad jul i ett andligt sammanhang

    Chefen på en arbetsplats håller ett tal om julen. Talet hålls vid ett julbord eller i något liknande sammanhang. Talaren hoppas att den harmoni som bör associeras med julen äntligen kommer att infinna sig när den mest hektiska tiden inför julen är över. I talet tas julens historiska och andliga sammanhang upp för att ge en motvikt till den kommersialisering som julen har utsatts för.

    Utdrag ur talet:

    […]

    Julen har som bekant med Jesu födelse att göra. Det är själva grunden till att vi firar denna helg. Men idag tänker vi inte så mycket på det utan gör alla julbestyr av ren slentrian. Om vi kunde få tillbaka det mer andliga sammanhanget kanske kommersialismen inte skulle vara så påträngande. Eller vad tror ni?

    […]

    129kr
  • Att sitta i förarsätet – Äktenskapet är som en bil

    Det här bröllopstalet kan hållas av vänner och familj till både brud och brudgum. Talaren använder humor för att förklara betydelsen av och allvaret i äktenskapet. Grundidén är att med glimten i ögat jämföra likheterna och skillnaderna mellan en bil och ett äktenskap för att ge symboliska men konkreta exempel på hur ett äktenskap ”bör” styras.

    169kr
  • Bolagets strategiska position

    Talet hålls av den verkställande direktören i ett aktiebolag som tidigare har haft ekonomiska svårigheter, men som under de senaste åren har lyckats få bra resultat för aktieägarna. Årets resultat är också bättre än det föregående årets resultat. Bolaget har när det gäller årets vinst och vinstutveckling lyckats bättre än marknaden som helhet och bättre än konkurrenterna. Anledningen till det bättre resultatet är effektiviseringar och en högre efterfrågan på företagets produkter.

    Talet beskriver även olika marknadsföringsstrategier och marknadspositioner för att sätta in det egna bolaget i ett sammanhang. Talaren får dock fylla i vissa luckor i talet som är mer företagsspecificerade såsom aktiebolagets ekonomiska resultat och aktieägarnas avkastning på eget kapital, bolagets visioner och strategiska mål samt bolagets val av marknadsföringsstrategi och marknadsposition.

    149kr
  • Nu är det bara fyrtioårskrisen kvar!

    Detta är ett humoristiskt födelsedagstal där talaren skämtar om den berömda fyrtioårskrisen. Det manliga ”födelsedagsbarnet” tröstas med att det, enligt vetenskapen, vänder vid 50-årsstrecket. Utrymme ges för mer personliga anpassningar såsom yrke, bostad och livsstil.

    129kr
You've just added this product to the cart: