Att göra en SWOT-analys

Att göra en SWOT-analys

Talet passar som en introduktion till en konferens, ett seminarium eller ett informationsmöte om marknadsföringens grunder.
 Detta tal innehåller 632 ord och tar 5 minuter och 20 sekunder att framföra.

Talet passar som en introduktion till en konferens, ett seminarium eller ett informationsmöte om marknadsföringens grunder. Just denna introduktion fokuserar på hur man gör en SWOT-analys, dvs. identifierar och beskriver ett företags styrkor, svagheter, möjligheter och hot.

134kr

Utdrag ur början och slutet av talet:

Att planera sin verksamhet på kort och lång sikt är viktigt för både stora och små företag. Det kan tyckas att tiden för planering stjäl viktig tid från produktion och övrig verksamhet. Men faktum är att planeringen förbättrar produktionen och ökar företagets möjligheter att överleva på en marknad som kännetecknas av hård konkurrens. Det finns de som anser att de snabba förändringarna i omvärlden och företagets omgivning gör det omöjligt och onödigt att planera. Men det är främst i en föränderlig verklighet som planering behövs eftersom ett företag lättare kan anpassa sig efter förändrade omständigheter om de är väl medvetna om långsiktiga målsättningar, marknadspositioner och strategiska mål och metoder.

[…]

SWOT-analysen är en viktig del i företagets marknadsplan och utgör grunden för fortsatt planering med kortare tidsperspektiv. Därför är det viktigt att göra ett grundligt jobb redan från början, för då går det senare arbetet mycket bättre.

Kundomdöme

5 stjärnor 0 0 %
4 stjärnor 0 0 %
3 stjärnor 0 0 %
2 stjärnor 0 0 %
1 stjärna 0 0 %

Reviews

Det finns inga betyg för detta tal ännu

Bli den första att betygsätta detta tal “Att göra en SWOT-analys”

Du får talet i PDF-format direkt efter köp. Du kan även välja att få talet hemskickat med A-post.

Information om talskrivaren

  • Sommaren är en parentes att minnas

    Du som rektor eller lärare håller ett tal om sommarlovet för gymnasieelever. Talet uppehåller sig vid att eleverna troligen kommer att både njuta av sommarens ljuvligheter och ta ett av sina första stapplande steg ut i arbetslivet.

    129kr
  • Invigning av en ny fabrik eller en ny maskin

    Talaren inviger en ny fabrik eller en ny maskin genom att ge en historisk bakgrund till teknikutvecklingen. Talaren förklarar också grunden till arbetets existens och tar upp de positiva effekter som företaget antar att de får av den nya fabriken eller den nya maskinen.

    Ett utdrag ur talet:

    […]

    Grunden för ett arbete är att det finns behov hos människor och att det finns hinder för att tillfredsställa dessa behov. För att jag inte ska svälta ihjäl måste jag eller någon annan odla och vidareförädla livsmedel.

    […]

    Det är därför som jag idag med stolthet inviger X. Det är en symbol för vårt företags ständiga utveckling för att göra våra kunder nöjda.

    129kr
  • Strategisk marknadsplan

    Talet är en pedagogisk sammanfattning om hur man gör en strategisk marknadsplan. Talets sammanhang kan vara en konferens, ett seminarium eller ett informationsmöte om marknadsföringens grunder.

    149kr
  • Gemenskap är grunden till frihet och öppenhet

    Ett inspirationstal om varför frihet och gemenskap inte är oförenliga motsatser och varför kulturella identiteter och trygghet i den lokala gemenskapen är viktigt för att människor ska våga vara öppna för omvärldens influenser. Särskilt i dessa globaliseringstider kan det vara bra att betona hur trygghet skapas på lokal nivå, bland grannar, vänner och familj mm. Ett historiskt exempel från Dalarna och dess bönder tas upp i talet. Den röda tråden genom talet är att man ska agera lokalt men tänka globalt.

    149kr
You've just added this product to the cart: