Hyllning till Supportnisse – hjälte i dataåldern

Det här talet vänder sig till en person som jobbar som datatekniker eller med service och support av persondatorer.
 Detta tal innehåller 792 ord och tar 5 minuter och 0 sekunder att framföra.

Det här talet vänder sig till en person som jobbar som datatekniker eller med service och support av persondatorer. Han eller hon har bjudit in många vänner och bekanta till fest. Talet är ironiskt och handlar om hur det ”egentligen” går till bakom kulisserna.

Talet är skrivet som om festföremålet är en man men det går bra att byta ut alla ”han” till ”hon” och alla ”Supportnisse” till ”Supportlena”.
Talaren avslöjar i talet att festföremålet arbetar som ”Supportnisse” eller ”Supportlena” och som sådan gör han eller hon en enastående insats för alla människor som ringer. Talaren ironiserar en hel del över hur telefonsupport för persondatorer brukar fungera i sämsta fall varför man bör försäkra sig om att ingen av lyssnarna kan bli sårad över ironin. Tanken är att de som lyssnar skall känna igen sig i beskrivningen av hur det har fungerat när de själva har ringt till någon telefonsupport.
Ur talet:

[…]

Supportnisse arbetar med telefonsupport. Han springer mellan fyrtio ständigt ringande telefoner och sätter på band med Vivaldis ”De fyra årstiderna” medan kunderna väntar. Då och då tar han upp en lur och säger med mjuk, len röst: ”du har plats fyrtiotvå i kön” eller ”vi besvarar ditt samtal så fort vi kan”.

[…]

När NN var yngre var han intresserad av teknik. När de andra var ute och festade satt han framför sin skärm och skrev in Dos-kommandon.

[…]

Alla tror att NN är datatekniker men ingen vet exakt vad han gör på jobbet. Han får betalt för att vi skall fortsätta tro att han på något diffust sätt drar kablar och byter kretskort. Glöm kablarna. Det är trådlöst som gäller nu. Nej, NN jobbar som allas vår Nisse och lyssnar på gnälliga, förbannade, inkompetenta datoranvändare. Det är så han tjänar in sina pengar till hyra och mat, den svindyra bilen ha kör och allt annat.

[…]

Du gör en enastående insats. Du är en röst i natten. Du är skillnaden mellan total hopplöshet och tron på att en liten kabel av rätt sort löser världsproblemen.
[…]

 

189kr

Ur talet:

[…]

Supportnisse arbetar med telefonsupport. Han springer mellan fyrtio ständigt ringande telefoner och sätter på band med Vivaldis ”De fyra årstiderna” medan kunderna väntar. Då och då tar han upp en lur och säger med mjuk, len röst: ”du har plats fyrtiotvå i kön” eller ”vi besvarar ditt samtal så fort vi kan”.

[…]

När NN var yngre var han intresserad av teknik. När de andra var ute och festade satt han framför sin skärm och skrev in Dos-kommandon.

[…]

Alla tror att NN är datatekniker men ingen vet exakt vad han gör på jobbet. Han får betalt för att vi skall fortsätta tro att han på något diffust sätt drar kablar och byter kretskort. Glöm kablarna. Det är trådlöst som gäller nu. Nej, NN jobbar som allas vår Nisse och lyssnar på gnälliga, förbannade, inkompetenta datoranvändare. Det är så han tjänar in sina pengar till hyra och mat, den svindyra bilen ha kör och allt annat.

[…]

Du gör en enastående insats. Du är en röst i natten. Du är skillnaden mellan total hopplöshet och tron på att en liten kabel av rätt sort löser världsproblemen.
[…]

 

Kundomdöme

Reviews

Det finns inga betyg för detta tal ännu

Bli den första att betygsätta detta tal “Hyllning till Supportnisse – hjälte i dataåldern”

Du får talet i PDF-format direkt efter köp. Du kan även välja att få talet hemskickat med A-post.