Att skära bort allt onödigt
Om ett företag ska lyckas med sina målsättningar är det viktigt att medarbetarna förstår vilka visioner och strategier som företaget har satt upp. En arbetsmetod kan aldrig fungera om inte alla medarbetare är införstådda med hur det är tänkt att fungera. Det här talet ska på ett kortfattat och pedagogiskt sett förklara hur lean-production fungerar. Talet lämpar sig att hållas av VD, chef eller någon annan arbetsledare inom ett industriföretag.
189kr
- Utdrag
- Omdöme (0)
- Information
- Fler tal
[...]
Filosofin bakom lean-production är att minimera de resurser som behövs för att framställa en viss produkt. Allt onödigt som inte kan relateras till det som skapar ett direkt värde för produkten ska skalas bort.
[...]
Enligt studier har många företag en effektivitet på 35-45 % inom industrimontering. Det innebär att de anställda är produktiva i 35 till 45 minuter under en 100-minutersperiod. Och då är tid för fika och personliga behov borttagen ur beräkningen. Merparten av arbetstiden går alltså åt till att leta efter verktyg, att hämta saker eller något annat improduktivt arbete.
Ur konkurrenssynpunkt är detta katastrofalt.
[...]
Du får talet i PDF-format direkt efter köp. Du kan även välja att få talet hemskickat med A-post.
-
En hyllning och ett farväl till en god vän
Talaren hyllar en nära vän som har varit ansvarsfull, förstående, lyhörd, familjär, förnuftig, grubblande, ambitiös och som har arbetat hårt i hela sitt liv. Han har brukat jord och arbetat…
-
Traditionen att äta sur strömming
Talaren på ett surströmmingskalas reciterar fyra verser med rim. Versen handlar om bakgrunden till surströmmingstraditionen, hur man tillagar och kan äta surströmming.
-
Sommarlovet ger oss alla en nystart
Inför sommaren håller rektorn ett kort tal där han eller hon tackar för den gångna terminen. Han eller hon försöker även förmedla en optimistisk syn på hur sådant som har…
-
Marknadsföringens “fyra p:n”
Talet passar som en introduktion till en konferens, ett seminarium eller ett informationsmöte om marknadsföringens grunder. Just denna introduktion fokuserar på de fyra p:na, dvs. produkt, pris, plats och promotion.
-
Självkänslans makt – Ett tal för att stärka medarbetarna
Det här talet syftar till att entusiasmera och stärka medarbetarna på ett företag. Talet passar alla företag, oavsett om det är ett handelsföretag, tjänsteföretag eller ett verkstadsföretag. Talaren utgår från…
-
50 olika skäl att fira dig
Ett tal för den som med lite humor vill hylla en man eller en kvinna som fyller 50 år. Grunden för hela talet är att varje levnadsår räknas som ett…
Reviews
Det finns inga betyg för detta tal ännu