En kommersialiserad jul i ett andligt sammanhang
Chefen på en arbetsplats håller ett tal om julen. Talet hålls vid ett julbord eller i något liknande sammanhang. Talaren hoppas att den harmoni som bör associeras med julen äntligen kommer att infinna sig när den mest hektiska tiden inför julen är över. I talet tas julens historiska och andliga sammanhang upp för att ge en motvikt till den kommersialisering som julen har utsatts för.
Utdrag ur talet:
[…]
Julen har som bekant med Jesu födelse att göra. Det är själva grunden till att vi firar denna helg. Men idag tänker vi inte så mycket på det utan gör alla julbestyr av ren slentrian. Om vi kunde få tillbaka det mer andliga sammanhanget kanske kommersialismen inte skulle vara så påträngande. Eller vad tror ni?
[…]
129kr
- Utdrag
- Omdöme (0)
- Information
- Fler tal
[…]
Julen har som bekant med Jesu födelse att göra. Det är själva grunden till att vi firar denna helg. Men idag tänker vi inte så mycket på det utan gör alla julbestyr av ren slentrian. Om vi kunde få tillbaka det mer andliga sammanhanget kanske kommersialismen inte skulle vara så påträngande. Eller vad tror ni?
[…]
Bli den första att betygsätta detta tal “En kommersialiserad jul i ett andligt sammanhang”
Du får talet i PDF-format direkt efter köp. Du kan även välja att få talet hemskickat med A-post.
-
Respekt för sina medmänniskor är ekonomiskt lönsamt
Talaren, som är chef eller ingår i ledningen på ett företag, försöker förklara varför företaget vill motverka mobbning på arbetsplatsen. Förutom det etiska argumentet att människor har rätt att slippa…
-
Du är som ett inventarium – Ett tack till en trotjänare
En chef eller arbetskamrat avtackar en gammal trotjänare som inom kort ska pensioneras. Fokus ligger på att trotjänaren är en integrerad del i företaget, nästan som ett inventarium, och han/hon…
-
6 juni – en historisk dag
Talaren står inför en folksamling på Sveriges nationaldag, 6 juni, i ett litet samhälle. Den som inte bor i ett litet samhälle kan enkelt ta bort det stycke som behandlar…
-
Marknadsföringens “fyra p:n”
Talet passar som en introduktion till en konferens, ett seminarium eller ett informationsmöte om marknadsföringens grunder. Just denna introduktion fokuserar på de fyra p:na, dvs. produkt, pris, plats och promotion.
-
Invigning av en ny fabrik eller en ny maskin
Talaren inviger en ny fabrik eller en ny maskin genom att ge en historisk bakgrund till teknikutvecklingen. Talaren förklarar också grunden till arbetets existens och tar upp de positiva effekter…
-
Självkänslans makt – Ett tal för att stärka medarbetarna
Det här talet syftar till att entusiasmera och stärka medarbetarna på ett företag. Talet passar alla företag, oavsett om det är ett handelsföretag, tjänsteföretag eller ett verkstadsföretag. Talaren utgår från…
Reviews
Det finns inga betyg för detta tal ännu